PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej na prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych. Planowana jest budowa nowych przystanków, m.in. Mysłowice Kopalnia.
To istotny ruch w kierunku zwiększania roli kolei jako sprawnego i ekologicznego środka transportu. Umowa o wartości blisko 8 mln zł finansowana jest ze środków budżetowych. Studium wykonalności uwzględnia przeanalizowanie budowy dodatkowych torów na trasie Katowice – Mysłowice. Planowane jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, a dzięki temu możliwe będzie uruchomienie większej ilości połączeń pasażerskich. Sprawniejszy będzie także transport towarów, m.in. w kierunku Krakowa.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje i przygotowują równocześnie kolejne projekty. W województwie śląskim dostrzegamy potrzeby rozwoju i usprawnienia kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych. Podpisana umowa na studium wykonalności pozwoli efektywnie zaplanować kolejne projekty z korzyścią dla mieszkańców oraz gospodarki i środowiska – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Analizy studialne obejmą linie kolejowe: Oświęcim – Katowice (nr 138), Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (nr 134), Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (nr 161), Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik (nr 171), Chorzów Stary – Radzionków (nr 145). Określony będzie zakres prac, który pozwoli na poprawę podróży i przewozu ładunków. Ważną częścią analizy jest określenie zwiększenia dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym przez budowę nowych przystanków, m.in. Mysłowice Kopalnia.
Wykonawcy studium przeanalizują usprawnienie przewozu towarów w regionie. Badane będą możliwości przystosowania stacji Siemianowice Śląskie, Katowice Muchowiec, Mysłowice, Brzeziny Śląskie oraz Piekary Śląskie Szarlej do obsługi dłuższych pociągów towarowych, do 750 m.
Propozycje wpracowane w ramach studium będą konsultowane z przewoźnikami działającymi w aglomeracji katowickiej. Pozwoli to dobrze prognozować warunki potrzebne dla rosnącego natężenia ruchu i zapewnienia dostępności kolei w Katowicach oraz w okolicznych miastach. Prace studialne określą zakres przyszłego projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.
Wartość umowy to 7,7 mln zł ze środków budżetowych. Wykonawcą jest firma Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. Planowany termin realizacji prac studialnych to IV kwartał 2023 r. Opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane planowane są w kolejnej perspektywie finansowej.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.