fot. PKP PLK SA

Tylko w 2022 r. było blisko 600 zgłoszeń na numer alarmowy 112, dzięki żółtym naklejkom PLK umieszczonym na przejazdach kolejowo-drogowych. W 44 przypadkach ograniczenie ruchu pociągów zapobiegło wypadkom. Żółte naklejki z numerem alarmowym 112 są na 11 tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych. Od 2018 r. z numerem 112 współpracują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

112 to numer, pod który można dzwonić bezpłatnie przez całą dobę z telefonów na terenie całej Unii Europejskiej. Wybierając 112, gdy zachodzi potrzeba uzyskania pomocy, rozmówca nawiązuje połączenie z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który ma możliwość zawiadomienia odpowiednich służb ratunkowych, m.in. policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, kolei.

Żółte naklejki PLK na każdym przejeździe

Naklejki znajdują się na napędach rogatek lub krzyżach św. Andrzeja od strony torów. Są na nich trzy ważne numery: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie, oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.

Z numeru 112 należy skorzystać, gdy zagrożone jest życie, gdy może dojść do wypadku, np. gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kontakt z numerem alarmowym 112 i reakcja kolejarzy pozwalają uniknąć tragedii.

Do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systemu żółtych naklejek (połowa 2018 r.) zarejestrowano ponad 18 tysięcy reakcji na zagrożenia. W 530 przypadkach wstrzymano ruch pociągów i wezwano pomoc. W ponad 1 200 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe.

Kierowcy powinni pamiętać, że:

  • Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
  • Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
  • Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu.
  • Zbliżając się do przejazdu, należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.

99% zdarzeń na przejazdach wynika z nieodpowiedzialnego zachowania i nierozważnych decyzji użytkowników dróg. Najczęstsze błędy to m.in. ignorowanie czerwonego światła, niestosowanie się do wskazań znaku STOP, omijanie zamkniętych półrogatek lub wjeżdżanie pod opadające rogatki.

Co robić w sytuacji zagrożenia na przejeździe kolejowo-drogowym?

W kryzysowej sytuacji należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu.

Postępowanie w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia ilustruje film zrealizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd”:

Gdy dojdzie do awarii auta i nie ma możliwości zjazdu z torów, należy jak najszybciej opuścić pojazd i wyjść poza rogatki, zabierając ze sobą wszystkich, którzy podróżowali samochodem, oraz skorzystać z żółtej naklejki PLK, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Przykładowa rozmowa osoby zgłaszającej incydent na przejeździe na numer alarmowy 112:

Animacja prezentująca zasady funkcjonowania żółtej naklejki PLK:

Więcej informacji na temat projektu „Żółta naklejka PLK” i kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd” oraz realizowanych w jej ramach działań można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.