O powstaniu metropolitalnych dróg rowerowych mówi się od dawna. Teraz velostrady między Katowicami a Mysłowicami i Sosnowcem mają szansę stać się faktem. Miasta wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią wypracowały treść porozumień w zakresie przygotowania procesu budowy Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych. Rada Miasta Mysłowice zgodę na zawarcie takiego porozumienia wyraziła w lutym.
„Na pierwszy ogień” mają pójść dwa połączenia rowerowe o podwyższonym standardzie: jedno między Katowicami i Mysłowicami, a drugie między Katowicami i Sosnowcem.
– Połączenie Katowice-Mysłowice będzie realizowane etapowo. W pierwszym etapie Katowice, przy finansowym udziale GZM, wybudują połączenie rowerowe o długości ok. 4 km na odcinku pomiędzy Brynowem, od przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta, a dzielnicą Giszowiec, przy czym od wysokości ul. Huberta do rejonu ul. Kolistej infrastruktura pobiegnie w śladzie zlikwidowanej linii kolejowej i będzie miała parametry velostrady. Ta część inwestycji jest już projektowana i zakładamy, że zostanie zrealizowana w przyszłym roku – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. – W drugim etapie planowana jest realizacja przedłużenia velostrady w kierunku Mysłowic – w śladzie dawnej linii kolejki piaskowej. Etap drugi będzie podlegał pracom koncepcyjnym zleconym przez GZM – dodaje.
GZM ma też zlecić wytyczenie połączenia z Sosnowcem, które będzie się rozpoczynać przy kampusie Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej i z wykorzystaniem Bulwarów Rawy oraz dawnego śladu kolejowego łączyć się będzie z dzielnicą Borki i prowadzić w kierunku Sosnowca.
Wymienione połączenia są pierwszymi, lecz nie jedynymi planowanymi przez Katowice i Metropolię. Obecnie trwają analizy dla kolejnych połączeń rowerowych w ramach MSTR.
Źródło: UM Katowice