Mat. promocyjne

Trębacz Piotr Schmidt podjął się opracowania odnalezionych rękopisów Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki pochodzącej z legendarnego projektu kompozytora „Moja słodka europejska ojczyzna”. Projekt „Komeda Unknown 1967” zaprezentuje Piotr Schmidt Quartet już 13 kwietnia w filii Mysłowickiego Ośrodka Kultury w Brzezince w ramach kolejnej odsłony nowego cyklu „Czwartek jazzowy”.

W październiku 1967 roku w niemieckim Baden-Baden Krzysztof Komeda stworzył projekt z cyklu jazz i poezja „Meine Süsse Europäische Heimat” – „Moja słodka europejska ojczyzna”. Było to ostatnie europejskie dzieło Komedy, a jednocześnie swoiste pożegnanie kompozytora z Europą.

Płyta „Meine Süsse Europäische Heimat” została wydana w czasie, gdy Komeda przebywał już w Hollywood i pracował nad muzyką do filmu Romana Polańskiego „Rosemary’s Baby”. Z korespondencji Komedy z producentem płyty Joachimem Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów niż znalazło się na płycie. W liście Komeda prosił Berendta, aby ten zamienił niektóre kompozycje. Berendt odmówił, argumentując to tym, iż pewne wiersze bardziej oddają europejski charakter płyty. I to był jedyny ślad… Wydawało się, że owe nieznane kompozycje bezpowrotnie przepadły. Jednak w Bibliotece Narodowej w Warszawie w czasie szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy odnaleziono prawdziwy skarb – rękopisy 6 kompozycji Komedy z projektu „Moja słodka europejska ojczyzna”, które nie znalazły się na wspominanej winylowej płycie.

Po ponad pół wieku publiczność może podziwiać drugą, nieznaną część legendarnego projektu Krzysztofa Komedy „Moja słodka europejska ojczyzna”. Piotr Schmidt podjął się opracowania odnalezionych rękopisów Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki. Powstały dzieła wybitne. Wszyscy muzycy wręcz niewiarygodnie wyczuli ducha muzyki Komedy. Dodatkowo w projekcie prezentowane są dwa znane utwory z „Mojej słodkiej europejskiej ojczyzny” – „Lament nad Europą” i „Po katastrofie”. Stanowią one pewnego rodzaju łącznik między dwiema częściami dzieła Komedy.

Projekt „Komeda Unknown 1967” kwartetu Piotra Schmidta usłyszymy na żywo już 13 kwietnia o godzinie 19.00 w Kultowym Kinoteatrze Znicz, czyli filii Mysłowickiego Ośrodka Kultury w Brzezince. Zagrają Piotr Schmidt (trąbka), Paweł Tomaszewski (fortepian), Andrzej Święs (kontrabas) oraz Sebastian Kuchczyński (perkusja). Bilety w cenie 50 zł dostępne są w kasach MOK-u oraz za pośrednictwem portalu Kup Bilecik. W dniu koncertu ich cena wzrośnie do 60 zł.

Piotr Schmidt – trębacz jazzowy, producent muzyczny, lider zespołów, wydawca, adiunkt na Wydziale Jazzu PWSZ w Nysie oraz przez 10 lat wykładowca na Wydziale Jazzu AM w Katowicach. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, na której w czerwcu 2016 roku uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Piotr Schmidt to topowy trębacz polskiego jazzu. Jest stypendystą University of Louisville, Kentucky, USA 2006, ponadto w okresie debiutanckim w latach 2006-2010 zdobył wiele indywidualnych nagród i Grand Prix. Na swoim koncie ma 15 wydanych płyt pod swoim nazwiskiem. Od 2011 roku regularnie notowany na podium w kategorii Najlepszy trębacz roku w ankiecie Jazz Top magazynu „Jazz Forum”.

Cyklem „Czwartek jazzowy” Mysłowicki Ośrodek Kultury powrócił do tradycji wieczorów jazzowych organizowanych w Kultowym Kinoteatrze Znicz jeszcze w latach 90. Pierwszy koncert z tego cyklu z udziałem Nahorny Trio odbył się w marcu br. Więcej informacji na temat koncertu w naszym materiale Nahorny Trio zainaugurowało cykl „Czwartek jazzowy” oraz w rozmowie z samym Włodzimierzem Nahornym „Byłem żywym świadkiem przechodzenia różnych stylów jazzowych”.

Źródło: Mysłowicki Ośrodek Kultury