Do 2 czerwca (termin uległ zmianie) urząd miasta czeka na oferty w przetargu na budowę parkingu typu bike & ride oraz prowadzących do niego dróg rowerowych. Oznacza to także modernizację przejścia podziemnego między ul. Oświęcimską a Powstańców.
Sercem projektu będzie parking dla rowerów zlokalizowany w sąsiedztwie dworca PKP.
– Jest to miejsce, w którym rowerzyści będą mogli swobodnie zostawić swój rower – tam będą przygotowane stojaki rowerowe, stanowiska, boksy rowerowe, specjalna wiata dla rowerów. Oczywiście będą tam również elementy małej architektury: ławki, zieleń urządzona, kosze na śmieci – wylicza Marcin Ziółkowski, mysłowicki oficer rowerowy.
Miejsca parkingowe dla rowerów powstaną zarówno od strony ul. Oświęcimskiej, jak i Powstańców. Ale to nie wszystkie zmiany w tej przestrzeni, jakie przewiduje projekt. Remontu doczekają się m.in. wiaty przystankowe czy zejścia do tunelu.
– Oczywiście pojawią się również zmiany w samym przejściu podziemnym. Będą tam wymienione posadzki, okładziny ścienne, pojawią się zjazdy dla osób niepełnosprawnych. W tym miejscu pojawią się długo nieczynne schody ruchome oraz winda dla osób niepełnosprawnych – informuje Marcin Ziółkowski.
Te prace te pierwszy etap inwestycji. Etap drugi to oczywiście budowa dróg rowerowych prowadzących do parkingu, na którym rowerzyści będą mogli zostawić swoje jednoślady i przesiąść się na komunikację miejską. Zostaną one poprowadzone od dworca w stronę Brzęczkowic, Centrum, Starego Miasta, Piasku i dzielnic Chopina-Wielka Skotnica oraz Bończyk-Tuwima.
– Blisko 7,5 km nowych tras rowerowych. Nowych na tej zasadzie, że one oczywiście będą biegły naszymi obecnymi drogami, ale będą dostosowane do rowerzystów – tłumaczy Ziółkowski.
Wykonawcę wyczekiwanej przez wielu mysłowiczan inwestycji poznamy niebawem, a prace mają szansę ruszyć jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Będą kosztowały ok. 20 mln zł, z czego prawie 17 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków unijnych. Wszystko ma być gotowe do końca maja 2022 r.
Wizualizacje: P.W. KaNaD