MZGK wychodzi naprzeciw problemowi opłat za wodę, wdrażając innowacyjny system przedpłatowy. Po zainicjowaniu procesu eksmisji, MZGK zacznie ograniczać straty finansowe wynikające z braku uiszczania przez lokatorów opłat za wodę.

– Próbujemy problem rozwiązać stosując innowacyjny, przedpłatowy system rozliczania wody. Wybraliśmy na początek dziesięć mieszkań, w których występuje znaczne zużycie wody oraz zaległości w opłatach za tę usługę. Jeżeli system przyniesie określone korzyści, to „zaoszczędzone” pieniądze zostaną przeznaczone na objęcie programem jak największej ilości mieszkań będących w zasobach MZGK – mówi Zbigniew Augustyn, dyrektor Miejskiego Zarządu Gospodarki Komunalnej.

Działania takie mają na celu w dłuższej perspektywie usprawnić spłatę zobowiązań MZGK względem MPWiK; obecnie zaległości spowodowane są właśnie niepłacącymi za wodę. System ma również zdyscyplinować niepłacących lokatorów.

Nowy system przeznaczony jest do rozliczania zużycia wody z funkcją systemu przedpłatowego. System jest bardzo prosty w obsłudze; działa na zasadzie podobnej do doładowań w telefonie. Dzięki zastosowaniu kodów właściciel kontroluje płatność za zużycie wody. System ten działa na zasadzie wydawania dla użytkownika 6 cyfrowych kodów, każdy kod umożliwia zużycie określonej ilości metrów sześciennych wody.

W przypadku, gdy wykorzysta się doładowanie, dostęp do wody zostaje odcięty. Aby ponownie korzystać z wody użytkownik musi wpisać kolejny kod, który wykupuje od administratora.

– W pamięci centralki jest od 330 – 700 kodów. Przy założeniu że 1 kod odpowiada miesięcznemu zużyciu, zestaw kodów wystarczy na ponad 58 lat. Kody można przekazywać użytkownikom telefonicznie, za pomocą wiadomości sms lub email. Istnieje możliwość wyłączenia systemu przedpłatowego i korzystanie z urządzenia tak, jak ze zwykłego wodomierza – dodaje dyrektor Augustyn.

Zastosowanie systemu IVP zabezpiecza płatności bieżące oraz umożliwia ściąganie zaległości od klientów. Do zalet sytemu należy zaliczyć także niższe koszty obsługi związane z brakiem obsługi inkasenckiej. Administrator, na podstawie wydanych kodów, sam może określić zużycie wody.