Przedstawiciele 11 samorządów podpisali w piątek 20 maja porozumienia o rozpoczęciu budowy szybkich dróg rowerowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Łącznie powstanie 8 velostrad o długości ok. 120 km. Podpisane dziś porozumienia dotyczą pierwszych 4, w tym trasy Katowice-Mysłowice. Realizacja tych inwestycji rozpocznie się w 2023 r., a kolejnych w 2024 r.
Velostrady GZM-u to szybkie drogi rowerowe, w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Dzięki ich powstaniu mieszkańcy otrzymają możliwość bezpiecznego przejazdu na rowerze pomiędzy miastami Metropolii. Łącznie powstanie 8 velostrad o długości ok. 120 km. Porozumienia zostały dziś podpisane przez samorządowców z 11 miast i gmin Metropolii, przez które będą przebiegać pierwsze 4 velostrady. To: Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Dla miast i gmin GZM-u ważne jest nie tylko to, by było gdzie jeździć, ale również na czym. W przyszłym roku zostanie więc uruchomiony „Rower metropolitalny”. GZM jest na półmetku dialogu konkurencyjnego, firmy wkrótce będą składać swoje oferty.
Powstanie velostrad GZM-u to jedno ze strategicznych działań podejmowanych przez miasta Metropolii. Założenie jest takie, aby pełniły one funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, czyli zapewniały możliwość bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły czy na studia w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.
– Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM-u budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z miastami sąsiednimi – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Zanim powstała Metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM-u, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie velostrad zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel – podkreśla.
Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic, podkreśla, że miasto stawia na zrównoważony transport, dlatego rozbudowa dróg rowerowych jest dla Katowic niezmiernie istotna.
– Dzięki podpisanym dziś porozumieniom tylko na terenie Katowic powstanie prawie 16 km dróg rowerowych o standardzie velostrady. Połączenie Katowic z Sosnowcem, Mysłowicami i Gliwicami znacznie usprawni dojazd do pracy czy zwiedzanie przy wykorzystaniu „dwóch kółek”. W połączeniu z funkcjonującymi i budowanymi drogami rowerowymi, które docelowo mają połączyć chociażby Nikiszowiec z Giszowcem czy ulicę Gospodarczą z osiedlem Paderewskiego przez tereny Doliny Trzech Stawów, tworzymy infrastrukturę, która ma przekonać mieszkańców do tego, że warto przemieszczać się przy użyciu roweru – mówi Waldemar Bojarun.
Mariusz Śpiewok, wiceprezydent Gliwic, zwracał natomiast uwagę, że podpisane w piątek porozumienia to efekt ścisłej współpracy miast i gmin w ramach Metropolii.
– Ta współpraca daje wymierne efekty. Dzięki szerszemu spojrzeniu łączymy nasze miasta. W Metropolii możemy poszczycić się świetnymi drogami. Stale doskonalimy transport publiczny. Niedawno ogłaszaliśmy nowe inwestycje kolejowe. Teraz inaugurujemy projekt rowerowy. Chcemy, by rower był używany przez mieszkańców nie tylko do rekreacji, ale również jako codzienny środek transportu. Dlatego wspólnie, w ramach podregionu gliwickiego oraz całej Metropolii, rozpoczynamy projekt budowy velostrad. Celem jest powstanie spójnej sieci rowerowej łączącej miasta aglomeracji. Jest to kolejny dowód na to, że we współpracy tkwi nasza siła – podkreśla Mariusz Śpiewok.
Oto planowane trasy pierwszych 4 velostrad, których powstanie wchodzi w etap realizacji dzięki podpisanym porozumieniom:
- Gliwice – Zabrze – Ruda Śląska – Świętochłowice – Chorzów – Katowice – długość: ok. 30 km. Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne założenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwestycje, np. centrum przesiadkowe. Chodzi o to, by velostrada była „kręgosłupem”, do którego będą docierać „ości”, czyli lokalne drogi rowerowe.
- Katowice – Sosnowiec – długość: ok. 9,7 km. Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwarów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S 86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.
- Sosnowiec – Czeladź – Będzin – Dąbrowa Górnicza – długość: ok. 16,9 km. Kontynuacją trasy z Katowic mają być odgałęzienia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S 86, a później DK 94. Tak czy inaczej, dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej.
- Katowice – Mysłowice – długość: ok. 9,1 km. Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach, na Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej przy dolinie Trzech Stawów i dalej przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ul. Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (Ćmok).
Velostrady, które powstaną w kolejnych etapach:
- Katowice – Siemianowice Śląskie – Chorzów – Bytom – Piekary Śląskie – długość: ok. 15,5 km. To droga, która połączy Katowice z północną częścią Metropolii. Jej planowany początek to okolice pl. Alfreda w Katowicach. Następnie będzie łączyła Siemianowice Śląskie z Chorzowem i poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu DW 911 ma połączyć się z lokalnymi drogami rowerowymi w Piekarach Śląskich.
- Tarnowskie Góry – Bytom – długość: ok. 14 km. Inna trasa w tym rejonie Metropolii będzie biec z Bytomia do Tarnowskich Gór, stanowiąc połączenie o dodatkowych walorach rekreacyjnych.
- Katowice – Tychy – długość: 10-17 km. Koncepcje dla tego odcinka są przynajmniej dwie. Może zostać zbudowany przez południowe dzielnice Katowic, Podlesie i Kostuchnę, albo przez tyską dzielnicę Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne. Tutaj kwestia przebiegu jest jeszcze otwarta.
Ważne jest również, aby było czym jeździć po velostradach. W przyszłym roku ma zostać uruchomiony „Rower metropolitalny”, czyli system wypożyczalni rowerów miejskich. Będzie działał przez cały rok. Płatność za wypożyczenie będzie docelowo odbywać się za pomocą tej samej aplikacji, dzięki której kupimy bilety komunikacji miejskiej. W systemie będzie ok. 8 tys. rowerów, a stojaki będą rozmieszczone w wielu lokalizacjach. Ponadto zostanie uruchomiona długoterminowa wypożyczalnia rowerów elektrycznych.
Informacja prasowa