Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na realizację 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń. Kierowcy pojadą nim w ostatnim kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji. Wartość tej umowy to prawie 490 mln zł, a umów na wszystkie cztery odcinki to niespełna 2,3 mld zł.
S1 Mysłowice – Bieruń
Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy to 489,2 mln zł.
S1 Bieruń – Oświęcim
30 listopada 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Umowa dotyczy budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. W ramach inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł. Trwa projektowanie inwestycji. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to trzeci kwartał 2022 r.
S1 Oświęcim – Dankowice
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę tego odcinka podpisano 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Obecnie w ukończeniu jest etap projektowania trasy pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami o długości ok. 15,2 km. Wniosek o wydanie decyzji ZRID wykonawca złożył w marcu 2021 r. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na trzeci kwartał 2023 r.
S1 Dankowice – Bielsko-Biała
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisano 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Obecnie na ukończeniu jest etap projektowania odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok o długości prawie 12 km. Wniosek o wydanie decyzji ZRID wykonawca złożył w czerwcu 2021 r. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na czwarty kwartał 2023 r.
Oczekiwanie na decyzje ZRID
Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.
Kalendarium
węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła)
- lipiec 2022 r. – termin podpisania umowy
- czwarty kwartał 2025 r. – umowny termin zakończenia
węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia
- listopad 2021 r. – podpisanie umowy
- grudzień 2024 r. – umowny termin zakończenia
węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice
- maj 2020 r. – podpisanie umowy
- sierpień 2023 r. – umowny termin zakończenia
Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem)
- sierpień 2020 r. – podpisanie umowy
- listopad 2023 r. – umowny termin zakończenia
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad