Kierowcy przejeżdżający ulicami Katowicką i Oświęcimską są już w stanie zobaczyć należący do kolei teren. Polskie Linie Kolejowe porządkują jeszcze do niedawna zarośniętą drzewami i krzewami skarpę. Prace związane z wycinką drzew i krzewów prowadzone są w oparciu o przepisy związane z wymogami bezpieczeństwa.
Jak informuje Jacek Karniewski z PKP PLK, zarośla są wycinane ze względów bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami zarządca linii kolejowej jest zobowiązany do wycinki drzew i krzewów w pasie o szerokości 15 metrów od osi skrajnego toru. Ma to zapewnić dobrą widoczność, a zatem bezpieczny przejazd pociągów i wagonów.
– Zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych w pociągach. Bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego łączy się m.in. z uporządkowaniem terenu obok torów tak, aby drzewa nie zagrażały kursującym pociągom. Wycinka drzew obejmuje pas
o szerokości 15 metrów od osi skrajnego toru, zgodnie z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego i jest poprzedzona inwentaryzacją drzew. Do wycinki kwalifikowane są tylko te drzewa, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego – mówi Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace prowadzone są na modernizowanej linii nr 138. Linie Kolejowe na wycinkę drzew mają czas do końca września. Zieleń wycinana jest na dwóch odcinkach. Na pierwszym z centrum Mysłowic do Brzezinki wyciętych zostanie 1700 drzew, a na odcinku z Nowego Bierunia do Chełmu – 1684 drzewa.
Prace są prowadzone przy zachowaniu obostrzeń przyrodniczych. Wycinka drzew i krzewów rozpoczęła się po zakończeniu sezonu lęgowego ptaków. Wcześniej przeprowadzona została także inwentaryzacja zielonego obszaru.