fot. pexels.com

Do policjantów docierają sygnały o oszustach podszywających się pod pracowników infolinii banków. Przestępcy dzwonią w sprawie rzekomych podejrzanych transakcji na koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie aplikacji, dzięki której mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem użytkownika.

Policjanci apelują o zachowanie czujności podczas rozmów z rzekomymi pracownikami banków. Oszuści, podając się za konsultantów infolinii, informują rozmówcę o podejrzanych transakcjach na jego koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie „specjalnej” aplikacji, która umożliwia im zdalne sterownie urządzeniem użytkownika. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta. Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy:

  • konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;
  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych, takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
  • do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na Twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez Ciebie, natychmiast powiadom policję pod numerem alarmowym 112.

Źródło: KMP Mysłowice