fot. pixabay.com

Na październikowej sesji Rada Miasta Mysłowice podejmie decyzję ws. nabycia przez miasto prawa użytkowania wieczystego działek od spółki Maczki-Bór. Powstanie na nich velostrada nr 9 relacji Mysłowice – Jaworzno – Sosnowiec.

30 sierpnia 2024 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała z miastem Mysłowice porozumienie w sprawie przygotowania metropolitalnej drogi rowerowej na trasie byłej linii kolejowej nr KP401, aż do rzeki Przemszy.

Aby doszło do realizacji zadania, Mysłowice muszą nabyć ponad 40 działek o łącznej powierzchni 198,6 m2 od spółki Maczki-Bór SA. Zgodnie z podpisanym porozumieniem w sprawie przygotowania drogi rowerowej realizowanej w ramach Metropolitarnej Sieci Tras Rowerowych, koszty nabycia nieruchomości zostaną sfinansowane z budżetu Górnośląskiej-Zagłębiowskiej Metropolii.

Decyzję w tej sprawie Rada Miasta Mysłowice podejmie 24 października.

Jak podaje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przebieg velostrady nr 9 planowany jest po linii kolejowej nr KP401, aż do rzeki Przemszy, na granicy Mysłowic oraz Jaworzna. To 6,12 km drogi rowerowej. Trasa rozpocznie się od ul. Mikołowskiej, w miejscu południowego przyczółku wiaduktu kolejowego dawnej linii kolei piaskowej. W miejscu tym droga rowerowa łączy się z planowaną Velostradą nr 6 relacji Katowice – Mysłowice. Następnie Velostrada biegnie wzdłuż strefy przemysłowej oraz ogródków działkowych, śladem nieczynnej linii kolejowej w kierunku wiaduktu zlokalizowanego w ciągu ul. Obrzeżnej Zachodniej. Istniejące wiadukty drogowe w ciągu ul. Obrzeżnej Zachodniej umożliwiają przejście Velostrady pod jezdniami. Na odcinku około 520 m przebieg jest równoległy do ul. Stadionowej i w dalszej kolejności od południa mija park Słupna oraz Centralne Muzeum Pożarnictwa. Następnie velostrada łagodnie zakręca ze wschodu na południe, w stronę autostrady A4, do dzielnicy Mysłowice – Brzęczkowice i krzyżuje się z linią kolejową nr 180 (tor 2; zachodni) relacji Sosnowiec Jęzor – Mysłowice Brzezinka. W następnej kolejności przebiega pod autostradą A4, liniami kolejowymi nr 138 oraz 180 (tor wschodni), drogą wojewódzką (DW) 934, ponownie pod autostradą A4 i trasą ekspresową S1. Velostrada nr 9 kończy się na południowym brzegu Przemszy, na granicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z Jaworznem. Brak obiektu mostowego nad Przemszą. Do pełnej funkcjonalności trasy konieczna jest kontynuacja infrastruktury rowerowej po kolei piaskowej, po stronie Jaworzna. W założeniu przebieg ten mógłby zakończyć się w rejonie centrum handlowego oraz węzła drogowego i przesiadkowego „Sosnowiec Jęzor”. Wiązałoby to liczne generatory ruchu w postaci centrów logistycznych, stref przemysłowych i terenów najsilniej zurbanizowanych w województwie śląskim. Całość trasy zapewni skomunikowanie Mysłowic, Katowic, Sosnowca, Tychów i Jaworzna drogami rowerowymi o parametrach velostrady poprzez bezpośrednie połączenie z velostradą nr 8.

Aktualizacja: 22.10.2024