Pracownicy Urzędu Miasta oraz Straży Miejskiej w Mysłowicach prowadzą kontrole w lokalnych przedsiębiorstwach w zakresie umów na wywóz odpadów komunalnych. W czasie dwóch miesięcy skontrolowano 56 firm z czego wobec 45 prowadzone jest postępowanie wyjaśniające.
Mysłowice nowym systemem gospodarowania odpadami objęły tylko nieruchomości zamieszkałe. Oznacza to zatem, że wszystkie firmy, instytucje publiczne i inne niezamieszkałe obiekty powinny posiadać podpisane umowy na wywóz odpadów. Co ważne – umowa musi uwzględniać odbiór selektywny, tj. w podziale na odpady mokre, odpady suche i szkło opakowaniowe.
Niestety problem podrzucania śmieci do altan śmietnikowych, skutecznie utrudniający prawidłową segregację odpadów, obserwują mieszkańcy wielu blokowisk na terenie miasta. Liczne zgłoszenia i interwencje samych mysłowiczan, a także zarządców nieruchomości pozwalają przypuszczać, że do niezamykanych jeszcze altan, podrzucane są śmieci z prywatnych przedsiębiorstw.
W Urzędzie Miasta w Mysłowicach utworzono zespół kontrolujący wykonywanie obowiązków Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Mysłowice w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Na tę chwilę zespół kontroluje właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Zespół składa się z jednego strażnika miejskiego i jednego urzędnika Zespołu Gospodarki Odpadami. W miesiącu wrześniu skontrolowano w terenie 26 nieruchomości, z czego tylko 11 właścicieli posiadało umowę na odbiór odpadów komunalnych – w stosunku do pozostałych prowadzone są postępowania wyjaśniające. Nieco gorsze wyniki zanotowano w październiku, gdzie na 30 skontrolowanych firm, aż wobec 20 prowadzone jest postępowanie.