fot.arch.itvm.pl

Od 1 stycznia 2019 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przejmuje organizację komunikacji publicznej na terenie miast należących do związku. Za realizację tego zadania odpowiadać będzie jednostka budżetowa Metropolii – Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Od początku 2019 roku ZTM staje się jedynym organizatorem transportu, łącząc dotychczasowych trzech organizatorów – Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach oraz Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach. Od tej chwili wszystkie autobusy, tramwaje i trolejbusy funkcjonować będą pod jednym szyldem – ZTM.

Dla pasażera

Co te zmiany oznaczają dla pasażera? Funkcjonowanie komunikacji miejskiej będzie odbywało się bez zakłóceń. Wszystkie bilety zachowują swoją ważność, nie zmieniają się ich ceny, nie ma również żadnych zmian dotyczących rozkładów jazdy, numeracji linii autobusowych lub tramwajowych, działania infolinii czy punktów obsługi.

Od stycznia wprowadzane do sprzedaży będą nowe wzory biletów jednorazowych, jednak co istotne, dotychczasowe bilety będą nadal obowiązywać. Pasażerowie, którzy mają już kupione bilety, bez przeszkód mogą je wykorzystywać – nie ma wyznaczonego ostatecznego terminu, do którego są one ważne (istotne jest, aby pamiętać o tym, że suma zapłacona za przejazd musi być zgodna z aktualnie obowiązującym cennikiem).

Zmiany w taryfie

Od 1 stycznia ceny biletów pozostają bez zmian. Nie zmienia się również ich zakres obowiązywania.

Jedyną zmianą w zintegrowanej taryfie jest decyzja o pozostawieniu od stycznia w sprzedaży biletów okresowych wyłącznie od wybranej daty. Kupując bilet okresowy (7-, 30- lub 90-dniowy), pasażer będzie musiał zdecydować, od kiedy ma zacząć się jego data ważności. Do końca grudnia w sprzedaży pozostaną oba rodzaje biletów okresowych (od wybranej daty lub od pierwszej aktywacji). W nowym roku dostępne będą już wyłącznie bilety od wybranej daty. Ponieważ po zakupie biletów rozpoczynających swoją ważność od pierwszego skasowania, konieczne było dwukrotne przyłożenie karty do czytnika, wielu pasażerów nie aktywowało swoich biletów, co zgodnie z taryfą oznaczało, że podróżują bez ważnego biletu i w razie kontroli nałożona na nich mogła być opłata dodatkowa. Sytuacja ta mogła powodować nieprzyjemne dla pasażerów sytuacje, którzy będąc przekonani o posiadanym bilecie, podróżowali z biletem nieaktywnym. Dlatego wzorem innych miast zdecydowano o wycofaniu tego rodzaju biletów. Obowiązek aktywowania biletu (dwukrotnego przyłożenia karty do czytnika przy zakupie biletu przez internet) pozostaje utrzymany w przypadku biletów krótko- i średniookresowych (bilety jednorazowe oraz 24-godzinne).

Nowa nazwa

Nowa nazwa organizatora transportu – Zarząd Transportu Metropolitalnego zacznie się sukcesywnie pojawiać na elementach zawierających identyfikację dotychczasowych jednostek (informacje taryfowe w pojazdach, bilety, przystanki czy punkty obsługi). Modyfikacje będą realizowane sukcesywnie, natomiast pasażerowie z całej komunikacji miejskiej mogą korzystać na dotychczasowych zasadach.