fot.Pixabay

Jeśli jesteś właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem bądź zarządcą nieruchomości masz obowiązek dbać o czystość i porządek przed budynkiem. W okresie jesienno-zimowym dotyczy on przede wszystkim usuwania zalegającego na chodniku śniegu i lodu. Za niedopełnienie obowiązków możesz być ukarany mandatem karnym, a nawet trafić do sądu.

Obowiązek utrzymywania czystości i porządku spoczywający na właścicielach, współwłaścicielach, użytkownikach bądź zarządcach nieruchomości dotyczy wszystkich budynków bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania. W szczególności dotyczy to chodników, których stan w okresie jesienno-zimowym bywa prawdziwą zmorą dla przechodniów.

Należy pamiętać, że chodnik ma być bezpieczny i nie ma prawa na nim zalegać śnieg, czy lód. Właściciel powinien go uprzątnąć, a w celu zapobieżenia tzw. „ślizgawce” najlepiej posypać piaskiem. Zimowe obowiązki właścicieli dotyczą także usunięcia zwisających i niebezpiecznych dla przechodniów sopli z dachu.

Za niedopełnienie obowiązków spoczywających na właścicielach, współwłaścicielach, użytkownikach bądź zarządcach nieruchomości mogą być oni ukarani mandatem karnym, a nawet trafić do sądu. Co ważniejsze osoba, która uległa wypadkowi z powodu tego typu zaniedbań ma prawo dochodzenia przed sądem cywilnym odszkodowania od zobowiązanego do utrzymania czystości i porządku wokół budynku.