Na stronie internetowej ZTM-u uruchomione zostały nowe funkcje. Są to adnotacje, dzięki którym każdy może zapoznać się z informacjami o bieżącym ruchu komunikacji miejskiej. Pasażerowie mogą sprawdzić, za ile minut przyjedzie najbliższy autobus, tramwaj lub trolejbus oraz czy interesujący ich kurs zostanie zrealizowany.
Pasażerowie, przeglądając rozkład jazdy na stronie internetowej Zarządu Transportu Metropolitalnego, mogą już sprawdzić aktualne informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
– Testujemy nowość, która ułatwi zarówno planowanie przejazdów, jak i samo podróżowanie – mówi rzecznik prasowy ZTM-u Michał Wawrzaszek. – Funkcjonalności działają zarówno na komputerze, jak i w wersji mobilnej. Oznacza to, że nawet stojąc już na przystanku, każdy na swoim telefonie może sprawdzić i następnie zdecydować, czy czekać na wybrany autobus, czy jednak poszukać innego połączenia – dodaje.
Nowe funkcjonalności na stronie internetowej umożliwiają internautom pozyskanie dwóch rodzajów informacji. Po pierwsze, każdy może sprawdzić, za ile minut przyjedzie najbliższy autobus, tramwaj lub trolejbus wybranej linii na konkretny przystanek. Po drugie, na bieżąco będą aktualizowane informacje o ewentualnie odwoływanych kursach danej linii.
Gdzie znaleźć aktualne informacje?
Obydwie informacje dostępne są w tym samym miejscu. Są one publikowane na stronie internetowej z rozkładem jazdy danej linii po wybraniu konkretnego przystanku. Rzecznik prasowy ZTM-u Michał Wawrzaszek podaje przykład.
– Wystarczy wejść na naszą stronę internetową z rozkładami jazdy. Najpierw wybieramy interesującą nas linię, np. autobus 76. Następnie, po ewentualnym kliknięciu w „Aktualny rozkład jazdy” – bo ten krok nie zawsze ma miejsce, wybieramy interesujący nas przystanek, np. Brzezinka Orzeszkowej. I to właśnie na tej podstronie znajdziemy interesujące nas informacje – wskazuje.
Adnotacja o najbliższym przyjeździe autobusu, tramwaju lub trolejbusu znajduje się u góry strony tuż pod numerem wybranej linii. Wartość podawana jest w minutach, a obok niej znajduje się napis „Najbliższy odjazd”. Natomiast informacja o ewentualnym odwołaniu konkretnego kursu jest prezentowana poprzez przekreślenie jego minut oraz oznaczenie ich na czerwono. Dodatkowo adnotacja pojawia się również pod godzinami odjazdów aktualnego dnia, w sekcji „Wszystkie kursy dnia: <aktualny dzień>”.
Wraz z wdrożeniem tych funkcjonalności ZTM zaprzestał publikowania informacji o odwołanych kursach na profilu na Facebooku. Przypomnijmy, że te i inne informacje podróżni wciąż mogą pozyskiwać, dzwoniąc na bezpłatną i czynną przez całą dobę infolinię 800 16 30 30 oraz – będąc już na wybranych przystankach – sprawdzając informacje wyświetlane na elektronicznych tablicach informacyjnych.
Każdego dnia roboczego na zlecenie ZTM-u realizowanych jest ponad 20 tys. połączeń w 56 gminach.
– To z racji skali naszej działalności oraz ze względu na zdarzenia losowe i niezależne od nas, niektóre z kursów nie mogą ostatecznie zostać zrealizowane. W 2022 r. nasi przewoźnicy zrealizowali ok. 99,5% zleconej im pracy przewozowej. Teraz te pół procenta będziemy oznaczać na naszej stronie internetowej – dodaje Michał Wawrzaszek.
Informacja prasowa Zarządu Transportu Metropolitalnego