Skrzyżowanie Armii Krajowej z Chopina, fot. iTVM

Mimo wstępnych założeń przebudowy skrzyżowania ulic Armii Krajowej z Chopina, nie powstanie tam rondo. Zamiast tego zostaną skorygowane wyloty ulic, które mają na celu wyprostowanie linii przejazdu.

Powodem tej decyzji są względy techniczne.

– W wyniku dużych różnic wysokości konieczne byłoby wykonanie murów oporowych, które dochodziłyby do fundamentów budynków mieszkalnych (ok. 40-50 cm), a to stanowi zagrożenie naruszenia stateczności budynku – wyjaśnia dział prasowy Urzędu Miasta Mysłowice.

Drugim argumentem tej decyzji jest brak miejsca na powstanie ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od strony Chopina przy skręcie w prawo w ulicę Armii Krajowej.

– Ciąg pieszo-rowerowy w tym miejscu jest zasadny ze względu na docelowe połączenie ścieżek rowerowych z wybudowaną infrastrukturą na łączniku ulicy Kwiatowej, w ramach inwestycji Bike & Ride – dodaje dział prasowy.

Jak informuje Urząd Miasta Mysłowice, alternatywnym rozwiązaniem na to problematyczne skrzyżowanie jest przebudowa wylotów tych ulic i wyprostowanie linii przejazdu. Zachowane zostanie pierwszeństwo przejazdu ulicą Chopina, gdzie celem spowolnienia ruchu drogowego zostaną zabudowane wyniesione przejścia dla pieszych.

Ważnym aspektem inwestycji jest powstanie ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Jak będą one przebiegały?

Ulica Armii Krajowej

Od ronda przy ulicy Wielka Skotnica do skrzyżowania z ulicą Chopina zaprojektowano lewostronny ciąg pieszo-rowerowy, następnie lewostronną ścieżkę rowerową. Dodatkowo w rejonie projektowanych przejść dla pieszych w miejscu ścieżki rowerowej przewidziano wykonanie ciągu pieszo-rowerowego. Ścieżka rowerowa będzie kontynuowana po lewej stronie na wysokości odcinka od ulicy Chopina do ulicy Reymonta. Od ulicy Reymonta do budynku nr 33 zaprojektowano lewostronny ciąg pieszo-rowerowy oraz dalej do skrzyżowania z ulicą Wojska Polskiego lewostronną ścieżkę rowerową. Dalej do skrzyżowania z ulicą Mikołowska wzdłuż jezdni po stronie lewej zaprojektowano ścieżkę rowerową. Od ulicy Mikołowskiej ruch rowerowy zostanie połączony z infrastrukturą rowerową wybudowaną w ramach inwestycji Bike & Ride. Następnie od ulicy Mickiewicza do Miarki zaplanowano lewostronna ścieżkę rowerową.

Ulica Reymonta

Na odcinku od skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej do ulicy Lompy zaprojektowano z prawej strony ciąg pieszo-rowerowy. Ponadto na końcu drogi powstanie miejsce obsługi rowerów wraz z wiatą rowerową.

Ulica Wyspiańskiego

Na odcinku od skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej do ulicy Lompy zaprojektowano lewostronny ciąg pieszo rowerowy.

Ulica Lompy

Na odcinku od ulicy Wyspiańskiego do Wojska Polskiego zaprojektowano lewostronny ciąg pieszo-rowerowy.

Ulica Mickiewicza

Na odcinku od budynku nr 81 do 19 zaprojektowano ruch dwustronny rowerowy, uwzględniając kontrapas na odcinku od nr. 59 do 19. Następnie na odcinku od posesji nr 76a (drugi sięgacz do Prusa) zaprojektowano lewostronną ścieżkę rowerową.

Ostateczny projekt kompleksowej przebudowy ulicy Armii Krajowej wraz z ulicami przyległymi, czyli: Reymonta, Lompy, Wyspiańskiego, Mickiewicza i Prusa powinien powstać do października 2023 roku.

Podczas dwóch spotkań dotyczących inwestycji, które odbyły się 16 i 17 stycznia w II Liceum Ogólnokształcącym w Mysłowicach, pojawiło się wiele wniosków mieszkańców. Jak informuje magistrat, wszystkie wnioski zostaną przedyskutowane przez Urząd Miasta Mysłowice oraz wykonawcę inwestycji, czyli firmę Eurovia. Zostaną one uwzględnione pod warunkiem możliwości technicznej i zasadności merytorycznej.

Przypomnijmy, że inwestycja wykonana przez firmę Eurovia będzie kosztować ponad 46,6 mln zł. Remont obejmie przebudowę 4,5 km dróg, gdzie oprócz nowej nawierzchni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z miejscem obsługi rowerzystów powstaną także miejsca parkingowe. Do tego zostanie zmodernizowana kanalizacja deszczowa i oświetlenie. Mysłowice pozyskały na tę inwestycję 26,6 mln zł z rządowego funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.